Zdrowy zakwas buraczany

Nie od dziś wiadomo, że kiszonki są bardzo korzystne dla naszego organizmu, ponieważ wzmacniają odporność i są naturalnymi probiotykami. Dlatego też warto je regularnie spożywać w postaci surowej, czyli nieprzetworzonej.

Wykonanie zakwasu buraczanego

ekologiczny zakwas buraczanyWiększości z nas kiszonki kojarzą się z ogórami kiszonymi, które nasze mamy i babcie co roku przygotowują pod koniec lata na zimę. Jednak można kisić znacznie więcej warzyw, a nawet owoców. Na pewno jednym z najbardziej znanych jest ekologiczny zakwas buraczany, z którego robimy na święta Bożego Narodzenia barszcz czerwony. Jednak taki zakwas można samodzielnie pić w celach profilaktycznych, gdyż przyczynia się do wzrostu produkcji krwinek czerwonych czy poprawia pracę jelit. Możemy go kupić gotowego w sklepach w szklany butelkach, ale równie dobrze można samodzielnie przygotować, ponieważ jest to bardzo proste zadanie. Konieczny jest duży słoik, sporo świeżych buraków, główka czosnku, koper, pieprz, liście laurowe i sól. Buraki należy obrać ze skóry i pokroić na małe kawałki. To samo trzeba zrobić z czosnkiem. Następnie na przemian wkładamy do słoika buraki, czosnek oraz przyprawy poza solą, którą mieszamy z przegotowaną wodą. Na jeden litr wody dodaje się łyżkę soli. Na końcu na wierzchu buraków układamy koper i zalewamy solanką. Po około siedmiu dniach zakwas buraczany powinien być gotowy i można go przelać do butelek. Tak przygotowany napój można przechowywać nawet kilka miesięcy w szczelnie zamkniętej butelce czy słoiku.

Można go codziennie popijać lub zrobić z niego zupę. Trzeba także pamiętać, że nie można go zagotować, bo straci swoje wartości oraz piękny, czerwony kolor. Do jego przygotowania warto wybierać dobrej jakości buraki, które zapewnią wyjątkowy smak zakwasu.